Sjukling...och glutenintolerant?

Åååh, jag snörvlar, snorar, hostar och är öm i hela kroppen! Det kallas att lida av megaförkylning. Men som tur är så är ju förkylningar något som går över, hyfsat fort i alla fall. Vad som däremot är jobbigare är att läkaren ringde och ville att jag skulle komma in för att göra ett test som ska visa ifall jag kanske är glutenintolerant! Oj... vaa? Vad sa hon...? Jag? *kliar mig i huvudet* Det vill jag ju inte vara. Jag kan inte tänka mig ett liv utan kakor! Jag är liksom kakmonster nummer ett. Hela min värld skulle förändras. Då skulle jag vara tvungen att läsa på allting för att se vad det innehåller och så skulle jag jämnt ha dåligt samvete. Inget ont mot de som är intoleranta, men jag har alltid tyckt så synd om personer som har någon allergi eller är intoleranta av något slag - eftersom de inte kan äta vad de vill. Jag har alltid haft väldigt svårt att sätta mig in i att inte kunna äta det man känner för, utan vara tvungen att kolla på vad det är man äter.
       Jag har aldrig varit en sån tjej som kollar kalorier eller så, jag bara äter. Därför skulle jag tycka att det var vääldigt jobbigt att plötsligt vara tvungen att läsa på alla innehållsförteckningar. Dessutom så sa jag ju att jag skulle ha dåligt samvete, låt mig förklara... jag får dåligt samvete för aaallting, och om jag var glutenintolerant skulle jag få dåligt samvete gentemot min pojkvän för att han tvingades anpassa sig efter att jag inte kunde äta allt. Jag skulle få dåligt samvete om jag var hemma hos någon och de ville bjuda mig på mat och var tvungna att laga något speciellt. Jag skulle få dåligt samvete om jag blev bjuden på middag över huvud taget för att de som fixat middagen hade varit tvungna att ta hänsyn till min intolerans.
       Jag säger verkligen inte att de som är intoleranta/har någon allergi ska ha dåligt samvete för sånna saker! Jag tycker tillexempel inte att det är jobbigt om man skulle bjuda dem på middag, visst ibland kanske det blir svårt eftersom man är osäker på vad de kan äta och så, men mest tycker man ju synd om dem för att de inte kan äta allt. Vilket iof inte heller är så kul för den som är intolerant/allergisk... det är ju inte kul att känna att folk hela tiden tycker synd om en. Ääsch, jag ger upp, jag skall inte ge mig in på sånt här, jag bara krånglar till det. Men ni ser, jag skulle ha lite (ganska mycket för att vara ärlig) tankeproblem om jag fick veta att jag var glutenintolerant, men det skulle verkligen förklara en hel del av mina symptom; tex min uppsvällda mage efter varje måltid, och att den alltid bubblar så mycket. Uwwwh, jag vågar inte få veta hur det ligger till.  
       Föresten så kom jag på att jag är halvvegetarian (hehe, nej okejdå, jag visste det, men jag kom att tänka på det), alltså borde jag ju ha dåligt samvete för det på det sätt som jag beskrivit här ovan! Det är ju dessutom någonting som jag har valt själv, är man intolerant/allergisk har man ju inte valt det... hmm. Det är bevisat att ja borde tänka om. Och försöka sluta skriva "ju" i varannan mening (ni skulle bara veta hur många ju jag har suddat ut).

I alla fall var jag på vårdcentralen igår och så stack de mig en gång till (snart går väl min arm sönder). Så om ca en vecka får jag väl veta hur det blir med mitt kakätande i framtiden. Jag fick veta mitt järnvärde, det hade gått upp!! Blutsaften fungerar... hmm, jag börjar dock fundera på om det positiva resultatet (106 i hb) kan ha något att göra med att jag precis innan jag åkte in drack blutsaft. I vilket fall så var det ju positivt :)


- - -


Det är underbart att vara hemma! Jag åkte hem i fredags (idag är det onsdag), dvs en vecka innan sportlovet börjar för våran del. Jag kände att jag var tvungen att åka hem och ta det lugnt, för jag har absolut ingen energi till någonting. Mamma ville ha hem mig också; för att jag skall äta mat som innehåller järn. Så jag har ätit massa god mat :) 
       Det var tur att jag flög hem i fredags, för i lördags var det snöstorm. Mamma kunde inte köra bil till jobbet eftersom den fastnade i snön, bussar och tåg ställdes in. Tur att jag flög och inte åkte buss eller tåg, då hade det funnits risk att resan skulle ta sisådär 13 timmar som den gjorde den gången jag åkte tåg från Göteborg till Stockholm efter jullovet - allt bara för att det snöade. Det är hur mycket snö som helst här! Mitt takfönster är helt igensnöat. Jag tycker att det är kul att vi har en riktig vinter :)
       Jag har faktiskt varit riktigt duktig också. I måndags satt jag i TOLV timmar i sträck, utan paus, och pluggade! Mycket mer än jag skulle gjort på flera dagar om jag hade varit kvar i skolan! Det kanske inte är duktigt i och för sig, bara dumt – det är inte bra att inte ta pauser, men jag vet att OM jag skulle ta paus så skulle den pausen bli vääldigt lång. Och idag så sitter jag och pluggar massor också, jag har så extremt mycket att göra eftersom jag har halkat efter då jag inte orkat hänga med eftersom jag har varit så otroligt trött.

Jag har börjat se på ”How I met your mother” efter att min pojkvän tjatat om att jag borde se den. Hahah, den serien är riktigt rolig ju :) Så i morse bäddade jag ner mig själv i sängen och såg massa avsnitt, för trött för att göra något annat pga min förkylning.


 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

nullaregulasineexceptione

"Ingen regel utan undantag"

RSS 2.0